Discovery to SUV brytyjskiej firmy Land Rover. Został wprowadzony na rynek w 1989 roku jako pośrednie ogniwo pomiędzy topowym Range Roverem a wyczynowym, użytkowym Defenderem. Discovery szybko stał się najpopularniejszym modelem Land Rovera. Obecnie istnieje pięć generacji tego samochodu.
Pierwsza generacja Discovery produkowane były w latach 1989-1998 i dostępne były zarówno w wersji trzydrzwiowej, jak i pięciodrzwiowej. Początkowo istniały tylko
samochody trzydrzwiowe, ale rok później zaczęto produkować samochody pięciodrzwiowe. W bagażniku znajdowały się jeszcze dwa miejsca, co oznaczało, że całkowita pojemność samochodu wynosiła 7 miejsc.
Początkowo instalowano dwa typy silników – 2,5-litrowy diesel (4 cylindry, rzędowy, 113 KM) i 3,5-litrową benzynę (8 cylindrów, w kształcie litery V, 166 KM). Po 1994 roku linię silników uzupełniono dwoma silnikami benzynowymi – 2,0 litra (4 cylindry, rzędowy, 134 KM) i 3,9 litra (8 cylindrów, w kształcie litery V, 182 KM).
Automatyczną skrzynię biegów zainstalowano tylko w Discovery z 3,9-litrowym silnikiem benzynowym, inne modyfikacje miały manualną skrzynię biegów; Wszystkie modyfikacje mają napęd na wszystkie koła z możliwością ręcznego zablokowania środkowego mechanizmu różnicowego za pomocą skrzynki rozdzielczej.
Pierwszy Discovery przeszedł dwie aktualizacje. Najpierw w 1992 r., następnie w 1994 r. Zmieniono wystrój wnętrza i wymieniono przednią optykę. Ciekawostką jest również to, że w latach 1992-1995 Discovery był sprzedawany w Japonii pod nazwą Honda Crossroad.
Discovery 2 zastąpił pierwszy w 1998 roku. Wyglądem nie różnił się zbytnio od poprzednika, ale to zupełnie inny samochód. Inżynierowie dokonali około 700 zmian,
chociaż większość z nich była niewielka. Wnętrze samochodu stało się wygodniejsze i bogatsze. Bagażnik powiększył się, co zwiększa obciążenie tyłu, co skutkuje gorszą wydajnością w terenie.
Najważniejszą zmianą jest to, że napęd na wszystkie koła jest sterowany elektronicznie. Wielu osobom się to nie podobało. Niektóre modele były wyposażone w hydrauliczny system kontroli stabilizatora, który zmniejszał przechyły podczas pokonywania zakrętów z dużą prędkością.
Zaktualizowano także silniki. Teraz Discovery 2 jest wyposażony tylko w dwa silniki – 4,0-litrowy benzyniak (8 cylindrów, w kształcie litery V, 185 KM) i 2,5-litrowy diesel (5 cylindrów, rzędowy, 138 KM). Obydwa silniki były wyposażone w automatyczną lub manualną skrzynię biegów. Ta generacja była produkowana do 2004 roku.
W 2004 roku zmieniła się generacja tego popularnego SUV-a i ku uciesze fanów się pojawiła Discovery 3. To zupełnie nowy samochód, niewiele dzielący się z poprzednikiem. Długo chcieli wymienić drugą generację, jednak w 2001 roku zmieniono generację Range Rovera, co opóźniło przejście na Discovery.
Jedną z największych zmian jest w pełni niezależne zawieszenie pneumatyczne. Umożliwia zmianę prześwitu pojazdu w trakcie jazdy. Na przykład na autostradzie
zmniejsza się dla lepszej kontroli, w terenie wręcz przeciwnie, zwiększa się, aby zwiększyć geometryczne właściwości terenowe.
W Disco 3 zamontowano trzy typy silników – 4,0-litrowy benzynowy (6 cylindrów, w kształcie litery V, 219 KM), 4,4-litrowy benzynowy (8 cylindrów, w kształcie litery V, 295 KM) i 2,7-litrowy diesel (6 cylindrów), V -kształtny, 200 KM). Wszystkie samochody posiadały automatyczną skrzynię biegów, manualna była dostępna tylko z silnikiem wysokoprężnym.
Elektronika kontrolowała teraz całkowicie system kontroli trakcji. System antypoślizgowy, wspomaganie zjazdu, kontrola trakcji – wszystko to pozwala pewnie jeździć w terenie i nie bać się wzniesień czy mokrych dróg.
Najważniejszą cechą tego samochodu jest opracowany przez firmę Land Rover system Terrain Response. Wcześniej prowadzenie samochodu w trudnych warunkach terenowych wymagało od kierowcy doświadczenia, umiejętności i głębokiej znajomości samochodu. Wraz z pojawieniem się tego systemu można wybrać opcje typu nawierzchni („brud i koleiny”, „trawa, żwir, śnieg”, „piasek”), a komputer dostosowuje tryby zawieszenia, skrzyni biegów i blokowania, co znacznie uprościło jazdę dla początkujących.
Konstrukcja samochodu uległa znaczącym zmianom. Wnętrze stało się pełnoprawnym siedmiomiejscowym samochodem. Teraz w samochodzie wygodnie zmieści się 7 dorosłych osób. Pojawił się system nawigacji i odtwarzacz DVD. Samochód zebrał wiele dobrych recenzji, zwłaszcza po premierze programu Top Gear, kiedy to posłużył do wspinaczki na 307-metrową górę Knock an Frisdane, gdzie nigdy wcześniej nie dotarł żaden inny samochód.
Kolejna generacja tego SUV-a pojawiła się w 2009 roku. Discovery 4 jest to najprawdopodobniej ulepszenie i aktualizacja poprzedniej generacji. Zmieniła się
konstrukcja samochodu, udoskonalono system Terrain Response i dodano wiele nowoczesnych, wymyślonych wówczas funkcji motoryzacyjnych.
Są to technologie takie jak system wszechstronnych kamer, adaptacyjne reflektory, dotykowy wyświetlacz TFT, różnorodne interfejsy do podłączenia innych urządzeń elektronicznych, nowoczesny system multimedialny i nawigator GPS itp.
Discovery 4 jest dostępny z czterema różnymi silnikami. Dwie benzyny – 4,0 litra (6 cylindrów, w kształcie litery V, 216 KM) i 5,0 litrów (8 cylindrów, w kształcie litery V, 375 KM) i dwa diesla 2,7 litra (6 cylindrów, w kształcie litery V, 190 KM) i 3,0 litra (6 cylindrów, w kształcie litery V, 245 KM). Wszystkie samochody wyposażone są w automatyczne skrzynie biegów. Tylko samochód z silnikiem Diesla o pojemności 2,7 litra można kupić z manualną skrzynią biegów.
Samochody o charakterystyce podobnej do Discovery to Audi Q7, BMW X5, Chevrolet Tahoe, Infiniti QX56, Jeep Grand Cherokee, Lexus GX, Mercedes G-Class, Mitsubishi Pajero, Nissan Patrol, Toyota Land Cruiser Prado, Porsche Cayenne.
Rodzaje silników w Discovery
| Nazwa | Lata produkcji | Silnik | Moc | Skrzynia biegów | Drzwi |
| Discovery 1 | 1989-1998 | 3,5 / V8 / benzyna | 166 KM / 287 Nm | Ręczna skrzynia biegów | 3 |
| 3,5 / V8 / benzyna | 155 KM / 261 Nm | ||||
| 2,5 / L4 / Diesel | 113 KM / 265 Nm | ||||
| 2,5 / L4 / Diesel | 113 KM / 265 Nm | ||||
| 1995-1998 | 2,0 / L4 / Benzyna | 134 KM / 312 Nm | |||
| 2,0 / L4 / Benzyna | 111 KM / 265 Nm | 5 | |||
| 1990-1998 | 2,5 / L4 / Diesel | 113 KM / 265 Nm | |||
| 3,5 / V8 / benzyna | 155 KM / 261 Nm | ||||
| 3,5 / V8 / benzyna | 166 KM / 287 Nm | ||||
| 1994-1998 | 3,5 / V8 / benzyna | 182 KM / 312 Nm | |||
| 3,5 / V8 / benzyna | 182 KM / 312 Nm | Automatyczna skrzynia biegów | |||
| Discovery 2 | 1998-2004 | 2,5 / L4 / Diesel | 138 KM / 300 Nm | Ręczna skrzynia biegów | 5 |
| 2,5 / L4 / Diesel | 138 KM / 300 Nm | Automatyczna skrzynia biegów | |||
| 3,9 / V8 / benzyna | 185 KM / 340 Nm | ||||
| 4.0 / V8 / benzyna | 185 KM / 340 Nm | Ręczna skrzynia biegów | |||
| Discovery 3 | 2004-2009 | 2,7 / V6 / Diesel | 200 KM / 440 Nm | Ręczna skrzynia biegów | 5 |
| 2,7 / V6 / Diesel | 200 KM / 440 Nm | Automatyczna skrzynia biegów | |||
| 4,4 / V8 / benzyna | 295 KM / 425 Nm | ||||
| 2005-2008 | 4.0 / V6 / benzyna | 219 KM / 360 Nm | |||
| Discovery 4 | 2009-2014 | 2,7 / V6 / Diesel | 190 KM / 440 Nm | Ręczna skrzynia biegów | 5 |
| 2,7 / V6 / Diesel | 190 KM / 440 Nm | Automatyczna skrzynia biegów | |||
| 4.0 / V6 / benzyna | 216 KM / 360 Nm | ||||
| 3.0 / V6 / Diesel | 211 KM / 520 Nm | ||||
| 3.0 / V6 / Diesel | 245 KM / 600 Nm | ||||
| 5.0 / V8 / benzyna | 375 KM / 510 Nm |





